נפתחה המערכת להגשת תביעות מקוונות בגין נזק עקיף בעקבות מבצע "מגן וחץ"
רשות המסים פתחה את האפשרות להגשת תביעות מקוונות לפיצויים לעסקים בדרום עבור נזק עקיף שנגרם להם כתוצאה ממבצע 'מגן וחץ', ופרסמה את ההנחיות והטופס המקוון להגשת התביעה. הגשת התביעות תתאפשר עד 15.10.2023.
לפי מתווה הפיצויים שאושר על ידי ועדת הכספים, תקופת הזכאות לפיצויים היא החל מ-9.5.2023 ועד 13.5.2023 לעסקים מ-7 עד 40 ק"מ מהרצועה, ועד 15.5.2023 לעסקים עד 7 ק"מ מהרצועה. הפיצויים ישולמו באמצעות 3 מסלולים ירוקים חלופיים: מסלול שכר, מסלול מחזורים ומסלול חקלאים. תנאי הכרחי לתשלום פיצויים לעסקים הוא תשלום שכר עבודה לעובדים שלהם .
להלן עיקרי המסלולים הירוקים:
- מסלול שכר עבודה – בגין אובדן שכר עבודה המשולם לעובדים המתגוררים עד 40 ק"מ מהרצועה נקבע סכום קצוב של 500 ₪ ליום עבודה לכל עובד. מסלול זה רלוונטי בשל היעדרות עובדים המועסקים במוסדות חינוך שנסגרו לפי הנחיות פיקוד העורף, הורים שנעדרו מעבודתם כדי להשגיח על ילדיהם וכן עובדים עם מוגבלות ועובדים המתגוררים עד 7 ק"מ מהרצועה.
- מסלול מחזורים – בגין אובדן הרווחים של העסק לפי הירידה במחזור העסקות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ועד תקרת פיצויים של 625,000 ש"ח לעוסק. עסקים מענף המסחר והשירותים מ-7 עד 40 ק"מ מהרצועה לא יוכלו להגיש תביעה במסלול זה, כי לא הייתה להם הפסקת פעילות של יותר מ-7 ימים.
- מסלול חקלאים – פיצויים לפי מספר עובדים בשטח החקלאי וקרבתו לגדר המערכת.
עסקים עד 7 ק"מ יוכלו לבחור בין הגשת תביעה באמצעות המסלול האדום שבתקנות הקבועות לבין הגשת תביעה במסלול מחזורים ו/או שכר. תביעות של עסקים עד 7 ק"מ, הן במסלול האדום והן במסלול מחזורים ו/או שכר, יהיו ללא הגבלת סכום לפיצויים.
להגשת תביעה ומידע על תנאי הזכאות
גישה לטפסי 106 דרך האזור האישי ברשות המסים
רשות המסים תאפשר גישה לכל טופסי 106 מ-6 השנים האחרונות דרך האזור האישי. כעת אפשר להיכנס לאזור האישי, באתר הרשות ולהפיק טופסי 106 עד 6 שנים אחורה. המהלך יהווה הקלה משמעותית בתהליך הגשת בקשות להחזר מס ויתרום למיצוי הזכויות של הזכאים.
טופס 106 הינו אישור שנתי שמופק לשכיר על ידי כל מעסיק בנפרד, ומרכז את נתוני המשכורת וניכויי המס וההפרשות הסוציאליות מכל החודשים בשנת המס. בהתאם לחוק, הטופס נמסר לשכיר על ידי המעסיק ברבעון הראשון של השנה, עבור השנה החולפת. עד היום, שכירים שנדרשו למסמך זה והוא לא היה עוד בידיהם, הצטרכו לפנות למעסיק על מנת לשחזרו ואם לא ניתן היה לשחזרו אצל המעסיק (אם בשל סגירת מקום העבודה או מכל סיבה אחרת), היו נדרשים אותם עובדים לפנות למשרד מס הכנסה באזור מגוריהם לשחזור הטופס או לשאת בתשלום למייצג שישיג עבורם את הטופס. השירות שהושק היום לציבור, מייתר למעשה את הצורך לפנות למעסיק או למשרד מס הכנסה או למייצג על מנת להשיג את הטופס.
השירות החדש נועד לסייע ולהקל על ציבור משלמי המס למצות את זכויותיהם לקבלת החזרי מס ששולם על ידם ביתר, בין השאר בשל נסיבות אישיות שלא מצאו את ביטויין בחישוב המס של המעסיק למשל, עזיבת מקום עבודה במהלך השנה, קבלת אישור נכות רטרואקטיבי בשיעור המזכה בפטור ממס ועוד. יודגש, מימוש הזכויות הינו באמצעות הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה. שכירים שאינם חייבים בהגשת דו"ח שנתי, יכולים להגיש בקשה להחזר מס עד שש שנים אחורה.